För både arbetsgivare och arbetssökande kan det underlätta karriärutvecklingen att veta vilka färdigheter som är mest efterfrågade. Detta gäller särskilt under en pandemi när färdigheter som en gång ansågs vara mjuka nu är mycket efterfrågade.

Några av de mest populära mjuka och hårda färdigheterna är analytiskt tänkande, kommunikation och ledarskap.

1. Kundtjänst

Kundservice är en viktig färdighet eftersom det är ett sätt för företag att visa sina kunder att de bryr sig. Det är också det bästa sättet för dem att sticka ut från konkurrenter som har liknande produkter eftersom nöjda kunder kommer tillbaka och köper mer från ett företag med bra kundservice.

Förutom att vara till hjälp för kunden innebär bra kundservice att man förutser kundens behov innan de ens kontaktar oss för att få hjälp. Många teknikföretag integrerar till exempel sin support i själva produkten, som Amazons Mayday-knapp. Det handlar också om att utbilda personalen om produkten så att de kan svara på frågor och lösa problem snabbt.

2. Ledarskap

Ledarskap är förmågan att styra ett team eller en organisation i rätt riktning. I detta ingår att fastställa mål, hantera prioriteringar och ge vägledning i svåra situationer. Ledare kan också motivera andra och inspirera till förtroende och respekt.

Även om tekniska färdigheter fortfarande är viktiga, letar arbetsgivarna alltmer efter kandidater med starka mjuka färdigheter. Dessa inkluderar kommunikation och problemlösning, vilket är särskilt viktigt i en hybridarbetsmiljö. Även om vissa personer naturligt har fler av dessa egenskaper kan man lära sig eller förbättra dem genom utbildning och erfarenhet. Det är därför du kan få ett försprång om du visar att du har dessa egenskaper under intervjun. Särskilt när du letar efter ditt nästa jobb.

3. Kommunikation

Oavsett om det handlar om att förmedla sina tankar på två rader eller att övertyga någon om att agera, är en stark kommunikationsförmåga ett måste. De som har dessa egenskaper kan formulera sina idéer tydligt, lugna arga kunder med sin ton eller avsluta en affär genom att ställa de rätta frågorna.

Tekniska (eller hårda) färdigheter är ett måste för de flesta tjänster, men mjuka färdigheter kan vara avgörande för din karriär. För personer som arbetar på distans eller i hybridmiljöer är det avgörande att visa att de kan arbeta med team över tidszoner och plattformar. Dessa färdigheter är utmärkande för framgångsrika ledare. De som har dessa egenskaper kan leda sina team genom svåra tider och hålla produktiviteten hög.

4. Problemlösning

Problemlösning är en av de viktigaste mjuka färdigheterna som arbetsgivare söker hos sökande. Dessa färdigheter gör det möjligt för anställda att snabbt identifiera ett problem och implementera lösningar.

Under intervjun kommer potentiella arbetsgivare sannolikt att be dig förklara hur du hanterade olika utmaningar och problem i dina tidigare roller. Det är ett utmärkt tillfälle att visa upp din problemlösningsförmåga.

Effektiva problemlösningsprocesser inkluderar faktainsamling, brainstorming, analys av alternativ och val av lösning. Ett roligt sätt att värma upp problemlösningsförmågan är att spela spel som uppmuntrar kreativitet och lateralt tänkande. Till exempel genom att använda Creativity Dice eller till och med ett gammalt brädspel.

5. Kritiskt tänkande

En kritisk tänkare ifrågasätter och utmanar fördomar och “färdiga” åsikter för att hitta sanningen och komma fram till rationella slutsatser. Förmågan att tänka kritiskt är viktig inom alla områden, men kan vara särskilt användbar för chefer som måste bedöma behoven hos sina anställda och kunder.

Det finns få jobb i världen som inte kräver en viss nivå av kritiskt tänkande. Lyft fram denna förmåga i dina jobbansökningar och var beredd på att visa upp din förmåga att resonera under intervjuprocessen. Ett kritiskt förhållningssätt till problemlösning kan hjälpa dig att etablera dig som en ledare på arbetsplatsen och kan även gynna din kreativitet och ditt teamwork.

6. Vilja att lära

Att visa att man är villig att lära sig är en av de viktigaste mjuka färdigheterna som rekryterande chefer letar efter. Den visar att du är villig att lära dig nya saker, är anpassningsbar och kan hantera föränderliga arbetsmiljöer.

Att vara öppen för att lära nytt är ett bra sätt att hålla karriären igång och hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken inom din bransch. Du kan visa din förmåga att lära dig genom att ange certifieringar i ditt CV, delta i nya utbildningsmöjligheter eller be din chef om feedback på hur du kan förbättra din prestation.

Omge dig med högintelligenta och välutbildade människor för att lära dig av deras expertis.